wtorek, 3 marca 2020

Leonówka, gmina Tuczyn – wieś polska

Leonówka, gmina Tuczyn – wieś polska. Na początku sierpnia 1943 r. upowcy napadli na konwój uciekinierów z Kudranki (gmina Ludwipol, pow. kostopolski), zabijając ok. 40 osób. Tadeusz Bagiński, lat 6, i jego starsza siostra ratowali się ucieczką: „potknąłem się i upad- łem w zbożu lub wysokiej trawie. Moja siostra pobiegła dalej, za nią pognał konny bandyta. [...] Opowiedziała mi swoją przygodę, jak ocalała: »Gdy dopadł mnie ten banderowiec i skierował lufę karabinu w moją stronę, zaczęłam go prosić, aby darował mi życie [...] Ukrainiec zawahał się, widocznie ruszyło go sumienie, bo powiedział do mnie, kładź się na ziemię i leż cicho. Ja muszę strzelić, aby moi koledzy myśleli, że zabiłem ciebie. Daruję ci życie. To powiedziawszy, strzelił obok mnie i odjechał«”. Źródło: T. Bagiński, Byłem świadkiem, „Na rubieży” 1995, nr 12, s. 32.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz