czwartek, 9 lipca 2020

Zapust Kisieliński, gmina Kisielin


Zaturce, wieś w gminie Kisielin, lata 90-te. Kościół pw. św. Trójcy i Marii Magdaleny z 1642 r., barokowy. Po zniszczeniach podczas I wojny światowej odbudowany na początku lat 30-tych i obecnie odrestaurowany ponownie po dewastacji wskutek przeznaczenia przez władze sowieckie na magazyn chemikaliów. Własność Jana Rutkowskiego.


Zapust Kisieliński, gmina Kisielin – kolonia polsko-niemiecka (do wyjazdu Niemców w 1940 r. do Rzeszy). W lipcu 1943 r. mieszkańcy udali się do Zaturzec, ostrzeżeni o napadzie przez Ukraińca z Kisielina, Petra Parfeniuka. W kolonii pozostała m.in. uratowana z napadu na kościół kisieliński Teresa Świderska. Ukrywała się aż do października u Ukraińca Syrotiuka. „Kilka razy – wspomi- 40 nała po latach – banderowcy przeszukiwali gospodarstwo Syrotiuków, ale nic podejrzanego nie wykryli. Bili także starego Syrotiuka i jego syna Michała. Ale żaden mnie nie wydał. Żeby ich dłużej nie narażać [...] postanowiłam opuścić kryjówkę i udać się do Zaturzec. [...] Do wsi bałam się wchodzić, siedziałam i płakałam. Nagle zobaczyłam kobietę idącą w moją stronę. Poznałam ją. Była to Szkuropatka – Ukrainka z Niedźwiedzich Jam. Przelękłam się jeszcze bardziej, bo wiedziałam, że nie sprzyja Polakom. Ona mnie też poznała i zapytała, co tu robię? Skłamałam, że idę do swojej wsi i zbłądziłam. Chcę wrócić do Zaturzec, ale nie znam drogi. Wtedy ona wykrzyknęła: »Taż tu ich pełno! Jak doszłaś, że cię nie zobaczyli?!« [...] Zarzuciła mi na głowę swoją chustę, zaprowadziła do domu, nalała czerwonego barszczu, kazała szybko jeść. Nie tknęłam posiłku, patrzyłam w drzwi, zza których słychać było głośne śpiewy i śmiechy pijanych banderowców. »Oni tu nie wejdą, nie bój się, jedz, zaraz cię wyprowadzę« [...] dała mi dużą chustkę w kwiaty, taką, jakie nosiły Ukrainki, wyprowadziła w pole i pokazała kierunek na Zaturce. Nie mogłam uwierzyć, że mnie nie wydała”. 

Źródło: L. Karłowicz, Ludobójcy i ludzie..., s. 21–23 (relacja Teresy Siedlickiej z d. Świderskiej).



kolonia
ZAPUST KISIELIŃSKI
gromada Kisielin, gmina Kisielin, powiat Horochów, woj. wołyńskie
parafia Kisielin


Opracowywane w okolicy:
JanówJasiniecRudniaKisielinŻurawiecTrystakZielonaŁukówDmitrówkaLeonówka,

A B C D E-F G H I J K L-Ł M N O P R S-Ś T U W Z-Ż

Projekt WYKAZU GOSPODARSTW, stan w około 1939 r.
1.FIGIELJan, żona IN., dzieci (przypuszczalnie w tej rodzinie): Krystyna, Genowefa 1934.
2.KOWALSKIAntoni, żona Antonina z d. Papużyńska, dzieci: Janina, Zofia, Stanisław.
3.KOWALSKIFeliks, żona Janina +1943 z d. Onoszko, dzieci: Jadwiga, Stanisława, Helena, Genowefa, Regina.
4.KUŹMIŃSKIKonstanty, żona Rozalia z d. Kaczorowska, dzieci: Stanisław 1905 (*Kisielin), Marian (poniżej), Janina 1914, Stefania (po wojnie w Warszawie) i Piotr +1943 (w Budach Ossowskich?).
KUŹMIŃSKIMarian 8.04.1908 (*Łokacze), żona Bożena 22.12.1912 (*Kupiczów) z d. Redmer - c. Ignacego i Marii z d. Prochoska, dzieci: Stefania, Józef, Irena 11.08.1937 (*Kisielin) i jeszcze 4-ro IN.+1943, syn Władysław 11.11.1944 (*Kupiczów) [...]. Stryj Bożeny - wZasmykach.
5.MAJEWSKITadeusz (może syn Antoniego?), żona Janina, córka Krzysztofa. Mieszkała z nimi matka Janiny ?
6.MASŁOWSKIBolesław +1943, żona Zofia +11.07.1943 (w kościele kisielińskim), dzieci: Władysława, Józef.
7.OMAŃSKIMieczysław 1915 - s. Bonifacego i Julii z d. Kowalska, żona Anna z d. Kobza.
8.OMAŃSKIZygmunt, żona Katarzyna, dzieci: Eugeniusz, Helena.
9.PAWELSKIAntoni, żona Józefa, dzieci: Kazimierz. Mieszkał z nimi ojciec Józefy - Karol NN.
10.ŚWIDERSKIIN, żona IN, dzieci: Teresa, Stanisława 1930-11.07.1943 (w kościele kisielińskim), Stefan.
11.WITWICKIGrzegorz, żona Stanisława z d. Kraszewska, dzieci: Czesława 1926-11.07.1943 (w kościele kisielińskim), Roman.
12.ZELANTIN, żona IN, dzieci: IN.
13.ADACHFeliksa ~1893-1943.
14.BUCZEKAdam +1943.
15.KRASZEWSKIWincenty +1943.
16.LEWICKIMikołaj +1943.
17.MASŁOWSKIMarian ~1893-1943, gajowy.
18.APPELGotlieb, żona Paulina, syn Emanuel 1913. Rodzina niemiecka.
Brak więcej informacji. Proszę Państwa o pomoc w uzupełnianiu wykazu. Objaśnienie: rok w barwie: niebieskiej - śmierć z rąk bandytów ukraińskich (w tym tzw. "upa").
Osoby zainteresowane miejscowością / udostępniające informacje:
L.p.
Informacje
1.
Jarosław Chruścicki[styczeń 2008] poz.1-12 na podst. książki Włodzimierza Sławosza Dębskiego "Było sobie miasteczko. Opowieść wołyńska" Lata 1939-1943carcarewicz(a)wp.pl
2.
Barbara Ptak z d. Figiel. [styczeń 2008] dot. poz.1 Poszukuję rodziny od strony Mamy. Na Wołyniu pozostała jej mama i siostra Krystyna. Mama wywieziona do Polski prawdopodobnie w 1939r, umieszczona została w Domu dziecka. Jej ojciec po wojnie miał drugą żonę.hel(a)heltravel.pl
3.
Tadeusz Sebestiański[lipiec 2009] poz. 13-17, uzup. poz. 10, 11 na podst. książki 'LUDOBÓJSTWO...' Wł. i E. Siemaszkotsebestianski(a)sympatico.ca
4.
Jolanta Łosińska[maj 2013] korekta i uzup. w poz. 4 (+ uzup. Red, źr."Wykazy..." s. Żurka)[wrzesień 2013] uzup. poz. 4  jolanta.kuzminska69(a)wp.pl
5.
Czesław Kamiński[maj 2016] poz.18, źródło: Wołyński Dziennik Wojewódzki.czkamyk(a)op.pl
Data powstania strony: styczeń 2008 r., ostatnia edycja: maj 2016 r.
podstrona jest częściąwww.wolyn.ovh.org


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz