wtorek, 17 marca 2020

Wierzbowiec, gmina Mogielnica – wieś polsko-ukraińska, licząca ok. 2500 mieszkańców. W latach 1943–1944 z rąk banderowców zginęło ponad 60 Polaków.



Wierzbowiec. Zdewastowany przez miejscowych Ukraińców po 1945 r. kościół.

Wierzbowiec. Zdewastowany przez miejscowych Ukraińców po 1945 r. kościół.


Wierzbowiec, gmina Mogielnica – wieś polsko-ukraińska, licząca ok. 2500 mieszkańców. W latach 1943–1944 z rąk banderowców zginęło ponad 60 Polaków. Antoni Gomułkiewicz pisze, że miejscowi Ukraińcy, poza nielicznymi wyjątkami, odmawiali jakiejkolwiek pomocy Polakom: „Większość z nich w obawie przed karą ze strony banderowców”. Według relacji Jana Szozdy, Ukrainiec o przezwisku „Krzyworęki” ostrzegł Polaków o napadzie planowanym na 12 marca 1944 r. Dzięki temu Polacy przygotowali odpowiednie schrony i kryjówki. Michał Berbeć opowiada, jak w czasie napadu 22 marca 1944 r. (miał wówczas 12 lat) uszedł z życiem: „Nad ranem poszedłem do ciotki w Laskowcach. Jej mąż, a mój wujek był Ukraińcem. Bardzo uważałem, aby nikt mnie nie zobaczył. Ukryłem się w ich stodole. Kiedy do stodoły weszła ciotka po siano, to zobaczyła mnie. Natychmiast zabrała mnie do swego domu, nakarmiła i schowała na łóżku pod pierzyną. Niedługo potem przyszedł wujek i zapytał mnie, czy mnie ktoś widział, jak wchodziłem. Odpowiedziałem, że nie. Wtedy wujek zabronił mi wychodzić z mieszkania i powiedział: twój ojciec już nie żyje”. Źródło: A. Gomułkiewicz, Byłem świadkiem, „Na rubieży” 1999, nr 37, s. 35; J. Szozda, Byłem świadkiem, ibidem, s. 37; M. Berbeć, Byłem świadkiem, ibidem, s. 33.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz